Actualitat

Guardonats amb els Premis i Beques Pilar Juncosa i Sotheby’s 2023

Publicat el 12 octubre 2023

Un any més i, mostrant el compromís ferm de la Fundació i dels seus creadors Joan Miró i Pilar Juncosa amb els joves artistes, s'han atorgat els nous premis i beques 2023 per un valor de 50.000 €.

© Mabi Revuelta

Premi Biennal Pilar Juncosa i Sotheby’s de Creació Artística

María Revuelta Sierra

(Bilbao, 1967).

Projecte premiat amb 22.000€: “La màscara habitada”.

Les obres de l’artista reflexionen sobre temes universals, presents a la seva feina des dels seus començaments. Són constants a les creacions d’aquesta artista resident a Bilbao: les relacions realitat-ficció, la permeabilitat dels gèneres (especialment en la confluència de la literatura, les arts escèniques, l’escultura i les arts audiovisuals) i la cerca d’estratègies didàctiques per valorar el fet artístic com a motor de canvi social.

El projecte La màscara habitada té com a objectiu fer una pel·lícula a l’estudi de Son Boter de Joan Miró, explorant els elements més fascinants del procés creatiu. La realització del guió i de la pel·lícula s’abordarà després d’una investigació als arxius de la Fundació Miró de Mallorca i de l’aprofundiment dels materials i objectes que componen l’univers de Son Boter.

Més informació

 

© Yuri Tuma

Beca Pilar Juncosa a un projecte d’Educació Artística

Yuri Tuma

(Sao Paolo, 1983 )

Projecte premiat amb 6.000€: “Pato cuchara frente al sol”.

Yuri Tuma és un artista queer multidisciplinar brasiler resident a Madrid que es centra en la investigació de narratives contemporànies relacionades amb diverses ecologies a través de l’art sonor, la instal·lació i la performance com a forma d’abordar i reevaluar el binomi humà/animal imposat per la ciència i el pensament occidental. Submergit a l’arquitectura, jardins i col·lecció de la Fundació Miró Mallorca, l’artista Yuri Tuma proposa la creació d’un laboratori pedagògic que pretén aprofundir en noves metodologies d’escolta com a eix central de pràctiques col·lectives.

Més informació

Menció d’honor:

Nerea Montmany Cabello pel seu projecte “Sobre els micro movimients socials que arrelen en el malestar de la vida quotidiana de les persones joves”.

© Flavia Regaldo

4 Beques de formació per a participar als Cursos dels Tallers d’Obra Gràfica de Joan Miró

Cada beca dotada amb 2.000€.

Flavia Regaldo

(Brasil, 1984)

L’artista diu: El meu treball pretén donar forma a forces invisibles i tensió comunes a la matèria, tenint en compte el ritme i el caos a través de perspectives micro i macro i repensant les dicotomies natural i social. En els últims 4 anys, el seu treball s’ha centrat en un projecte titulat “Despois da partida”, un estudi de narracions d’imatge sobre el mineral, la matèria i les seves dimensions humanes i còsmiques. El treball va començar el seu desenvolupament a la Universitat de Lisboa i va desenvolupar la composició d’una sèrie d’aiguaforts en un procés anàleg al fotogravat, utilitzant plaques metàl·liques, serigrafia i el procés de l’aiguatinta per tal d’obtenir la composició de grans i orificis accentuats a la imatge.

Més informació

Wenceslao Robles Escudero

(Sevilla, 1976)

L’artista diu: Treballo el gravat i exposo els meus projectes deixant a l’espectador la seva interpretació ètica, com el pas de l’home que sempre altera el paisatge. Treballo les imatges amb aiguafort, introduint ocasionalment la punta seca i el collagraph. Són imatges amb un sentit gràfic molt referencial i totalment figuratiu despreses totalment del que és orgànic, sense referències a la figura humana o qualsevol altre element animal o vegetal. 

Més informació

© Chihiro Shigemitsu

Chihiro Shigemitsu

(Japó, 2000)

L’artista diu: Joan Miró va dir una vegada del seu ofici: “Jo treballo com un jardiner o un enòleg. Les coses vénen lentament”. Aquestes paraules sempre m’han ressonat com a artista amb experiència en diverses formes d’impressió i multimèdia, treballant a tot el Japó i el Regne Unit. La serigrafia m’ha ensenyat la importància del tacte humà, com les mans que recullen el raïm o animen les flors, experimentació, pràctica i temps. A diferència dels ordinadors, el tacte humà sempre tindrà un error, els “feliços accidents”, cosa que he estat perseguint en el meu mètode d’impressió. A la meva pràctica, vaig crear una tècnica d’impressió generativa, un mètode senzill on faig servir tres daus i un ruleta, combinant una llista de verbs amb un objecte com ara paper o tinta, fent “accidents feliços” a propòsit. 

Més informació

Itsaso Jiménez Iribarren i Cristian Sebastián Soto Martínez

(Chile, 1990) – (Espanya, 1993)

Els artistes diuen: Som Itsaso i Cristian, una companyia made in Pamplona dedicada a l’ensenyament i desenvolupament de la creativitat, les arts visuals i el rescat d’oficis. Apostem per la producció local, l’slowmade i l’educació artística com a eina de canvi necessària per abordar les necessitats del segle XXI. L’art contemporani, amb la seva inherent capacitat de desafiar i transcendir fronteres, ha estat una constant font d’inspiració en el nostre desenvolupament professional i en el camí que actualment ens uneix com a col·lectiu i taller. Cada traç, cada gest, cada experiment amb tècniques és un portal cap a l’autenticitat i l’expressió més pura de l’ànima creativa.

Més informació


© Gabriel Llinàs

2 Beques de residència a la Casa de Velázquez de Madrid

Cada beca està dotada amb 4.000 € per a cobrir les despeses de viatge, manteniment, etc.

Gabriel Llinàs Soto

(Felanitx, Illes Balears, 1994)

Pel seu projecte: “Palacios de la memoria”.

La pràctica artística de Biel Llinàs explora els vincles entre espai, individu i experiència. A partir d´una perspectiva crítica, qüestiona els discursos i tensions que travessen aquells llocs quotidians que habitem, consumim i produïm, abordant àmbits com allò geogràfic, allò urbanístic o allò arquitectònic. Des d’aquest marc, explora les condicions materials que defineixen el treball creatiu a l’era digital des d’una metodologia autoetnogràfica. Tot i que a nivell formal parteix d’un marcat bagatge pictòric, el seu treball es desplega des de la multidisciplinarietat, barrejant disciplines com la fotografia, la instal·lació, l’acció, el dibuix i l’escriptura.

Més informació

© Estibaliz Sádaba

Estibaliz Sádaba Murguía

Pel seu projecte: “(Re) Construcciones domésticas”.

L’artista farà una instal·lació per reflexionar sobre la dificultat històrica de la relació de les dones amb l’espai domèstic, valent-se per a això de múltiples disciplines: imatge, so, performance, collage i dibuix. Concretament l’exposició presentarà una peça audiovisual experimental a la que l’artista treballa a partir d’unes pintures de Giotto a la capella de Scrovegni (Pàdua)*, a les que apareixen una sèrie d’agrupacions de dones amb ofrenes de cases. La seva intenció és vincular aquestes imatges a l’obra del Mestre de Manzanillo de la col·lecció del Museu Llàtzer Galdià titulada Els Reis Catòlics amb santa Elena i Santa Bárbara, on igualment apareixen dues dones fent ofrenes de cases.

Més informació

© Verónica Domingo

Beca de residència i participació a The Slade School of Fine Art, University College, Londres

Dotada amb 4.000 € per a cobrir les despeses de viatge, allotjament, etc., a Londres.

Verónica Domingo Alonso

(Bilbao, 1989)

Pel seu projecte: “The Blitz

L’artista diu: The Blitz és una recerca artística per a la recuperació de la Memòria Històrica. El fil conductor d’això són els refugis de nivell profund que es van construir sota el metro de Londres, durant la Segona Guerra Mundial, per protegir el ciutadà dels bombardejos sostinguts duts a terme per l’Alemanya nazi des de 1940 fins a 1941.
A través de tècniques gràfiques, pintura, fotografia i sacs d’arpillera, tant el procés d’investigació com les troballes que se’n deriven es materialitzaran en una instal·lació artística que recrea un escenari provocador de sensacions rememoratives, incitant a una mirada retrospectiva a aquestes estructures de reconstrucció històrica.

Més informació

Menció d’honor:

Elvira Amor Melones

Més informació

 

© María Dones

2 Beques de formació per als guanyadors del Certamen d’Art Gràfic per a Joves Creadors

Des de 1996 la Fundació Miró Mallorca col.labora en el Certamen d’Art Gràfic per a Joves Creadors, que han organitzat enguany la Calcografia Nacional de la Reial Acadèmia de Belles Arts de San Fernando, la Reial Casa de la Moneda i la Fundació Azcona.

La Fundació aporta dues matrícules gratuïtes i 1 beca de formació de 2.000€ per als guanyadors del Certamen d’Art Gràfic per a Joves Creadors.

L’edició de 2023 ha premiat a:

María Dones Obispo
(Madrid, 1994)

Per l’obra: En recuerdo de tus abuelos, 2023

Marta Rivera de Heras
(Guadalajara, 1998)

Per l’obra: Departure, 2023

* * *