• Activitat

    • Curs als Tallers d'Obra Gràfica de Joan Miró
  • Títol

    • El fotogravat com a vehicle d’expressió creativa
  • Dirigit per

    • Juan Lara
  • Dates

    • Del 4 al 9 de juliol de 2022
  • Horari

    • De dilluns a divendres de 9 a 15 h; dissabte de 10 a 14 h
  • Nombre màxim d'alumnes

    • 12
  • Preu

    • 160 €
  • Bases i inscripció

    • COMPLET
Activitats

T1. El fotogravat com a vehicle d’expressió creativa / COMPLET

Dirigit per Juan Lara. Del 4 al 9 de juliol de 2022

4 — 9 juliol 2022
Tallers i cursos

El curs és una experiència pràctica que ens acosta a dues tècniques de transferència d’imatges a planxa: els fotopolímers i el fotogravat en coure.

Igual que l’aigua, el gas o el corrent elèctric arriben des de lluny a les nostres cases per a satisfer les nostres necessitats amb el mínim esforç, arribarem a ser alimentats amb imatges i sons, que sorgiran i desapareixeran al mínim gest, com un simple senyal.

Paul Valery

En la societat de les reproduccions infinites ens ofegam en imatges digitals mostrades a través de tota mena de dispositius. Les imatges ja mai seran el que sempre havien estat.

En un estrany afany per a recuperar l’autenticitat, la tècnica del fotogravat ens ofereix una doble recompensa; d’una banda, ens obre al món de la creació fotogràfica confiant a l’ull que mira el més rellevant de la tasca artística; de l’altra, concedeix a la mà de l’artista revelar l’aquí i ara de la imatge, allò autèntic.

El fotogravat contemporani, hereu de les primitives tècniques desenvolupades per Henry Fox Talbot, Nicéphore Niepce o Karel Klíč, al s. XIX, ha calat de manera irreversible en la gràfica del s. XXI. En els darrers temps, molts d’artistes han utilitzat l’obra gràfica sense prejudicis com a base de molts dels seus treballs més destacats. El seu potencial plàstic, la seva incitació a la recerca, la seva capacitat de sorprendre i el seu ventall de possibilitats i suports fan de la gràfica moderna una disciplina en auge per a la creació plàstica.

El curs aspira a replantejar uns certs conceptes tradicionals de la gràfica a través de la pràctica generant amb els alumnes un diàleg transversal que ens ajudi a entendre quina posició ocupa avui en el món de l’art globalitzat.

Objectius
El plantejament principal és generar una experiència pràctica que ens permeti acostar-nos d’una forma experimental a dues tècniques de transferència d’imatges a planxa; els fotopolímers i el fotogravat en coure, mitjançant l’ús d’emulsió fotosensible.
S’establiran les bases per a treballar de manera autònoma amb les diferents tècniques i s’elaborarà un projecte gràfic que posi en pràctica l’ús d’ambdós processos.

Programa

  • Presentació i mostra d’alguns treballs destacats editats amb fotogravat.
  • Introducció als diferents processos de transferència d’imatge.
  • Fotogravat a partir de positius analògics i digitals
  • La gestió digital de la imatge.La transferència a planxa i el seu processament.
  • L’emulsió fotosensible per a planxes.
  • La importància de l’estampació en el gravat incís.
  • Recursos i tècniques d’estampació.

Requisits
La Fundació disposa d’algun ordinador amb els programes d’edició d’imatges i maquetació, encara que cada participant ha de dur el seu portàtil com a eina de treball, si en disposa.

Juan Lara. Madrid, 1971.
El seu interès per les tècniques gràfiques el du a formar-se i col•laborar en els tallers més destacats de Madrid (Alburquerque 5, Benveniste CP&P) i Londres (Thumbrint Edition, London Print Studio). S’especialitza en fotogravat i en tècniques de transferència d’imatges i, després de crear el seu propi taller, funda el 2009 l’editora Ogami Press, que treballa per a artistes de la talla d’Alberto García-Alix, Chema Madoz, Jose María Sicília, Antonio López, Alberto Corazón o Martín Chirino. Amb Ogami Press participa en fires com Multiplied London, Estampa, Arco Artslibris, Just Mad o Drawing Room. L’any 2016 obté el primer premi en el Festival Off de Photoespaña.

Com a artista ha estat finalista del Premi José Hernández (2007), segon premi a la II Biennal de Gravat Provincia de Valladolid (2009), primer Premi Internacional de Gravat Dinastía Vivanco (2012); primer premi al VII Certamen Internacional de Gravat Jesús Núñez (2012) i segon premi Internacional Atlante (2014); tercer premi José Caballero de las Rozas (2014). Beca de residència Staff Exchange en el Programa Pasword Printmaking al MGLC de Ljubljana, Eslovènia.

Ha exposat el seu treball en diferents galeries, fires i centres d’art, com Galeria Ansorena, Museu del Gravat Espanyol Contemporani a Marbella, Reial Jardí Botànic de Madrid, Palau de Pimentel de Valladolid, Estampa Contemporary art fair (Madrid) o Multiplied (Londres).

Com a docent imparteix cursos en el Museu Nacional Centre d’Art Reina Sofia, la Reial Casa de la Moneda, la Fundació Pilar i Joan Miró de Palma, Bilbaoarte, CIEC de Betanzos, Fundació Fuendetodos de Saragossa i Universitat de BBAA de Sevilla, entre d’altres. De la mateixa manera ha realitzat ponències a l’Institut del Patrimoni Cultural d’Espanya, a la Facultat de Belles Arts de la Universitat Complutense, la Facultat de Belles Arts de Sevilla i Bilbaoarte, de Bilbao.

Més informació: www.ogamipress.com