-
Dates
- 28 juny — 2 setembre 2018
-
Inauguració
- 28 juny 2018
- 20:00
Miró, origen revelat. Juan Baraja i Rif Spahni
El fotògraf retalla objectes de la realitat, fragmenta l’entorn en imatges, abstreu i projecta a les seves fotografies el seu mode subjectiu i creatiu d’acostar-se a la realitat. En paraules de R. Barthes, el que la Fotografia reprodueix a l’infinit únicament ha tingut lloc una sola vegada: la Fotografia repeteix mecànicament el que mai més es podrà repetir existencialment.
A través d’aquesta exposició, les fotografies de Juan Baraja i Rif Spahni ens conviden a realitzar una immersió en l’univers mironià de creació, a revelar l’origen d’uns espais tan íntims i tan lligats a Joan Miró durant tota la seva vida. Les obres gaudeixen d’una lírica poètica i d’una subtilesa extraordinària, i ens acosten a la realitat dels espais que passen de forma inadvertida per a la majoria de nosaltres i que la mirada particularíssima de tots dos fotògrafs ha sabut captar.
Miró, origen revelat. Juan Baraja i Rif Spahni és un projecte expositiu conjunt entre el Casal Solleric i Miró Mallorca Fundació que uneix, per primera vegada, el treball dels fotògrafs Juan Baraja (Toledo, 1984) i Rif Spahni (Mallorca, 1972). L’exposició està formada per 32 fotografies d’ambdós artistes que, sense conèixer-se, sense treballar de forma conjunta abans, han realitzat als tallers de creació de Joan Miró: Taller Sert i Son Boter.
La planta baixa, l’Espai Born i la planta entresol del Casal Solleric són les sales on s’exposen les fotografies. Un recorregut que convida en primer lloc a aturar-se al Taller Sert, on s’han creat les 15 obres de Juan Baraja. El protagonisme el concentra la llum de la Mediterrània, els reflexos dels colors de l’edifici en el blanc de les parets, la textura dels materials constructius, alguns objectes de l’interior del taller i els detalls arquitectònics d’aquest excepcional edifici.
A continuació, el visitant puja les escales que comuniquen el primer espai amb la planta entresol, i s’endinsa en un univers de detalls lligats al procés pictòric de Joan Miró a l’estudi de Son Boter. Les 17 obres de Rif Spahni suggereixen formes abstractes més enllà de la seva condició de restes pictòriques d’obres tan significatives com el tríptic Feux d’artifice I-II-III, 1974.
Juan Baraja
El novembre de 2015 Juan Baraja realitzava una residència artística al Centre d’Art Contemporani Addaya d’Alaró quan, de forma casual –o no–, la força arquitectònica i creativa del Taller Sert es va interposar en el seu camí. Va treballar durant diverses setmanes a Miró Mallorca Fundació i va captar a través de la seva mirada i les seves fotografies detalls arquitectònics de l’edifici i alguns objectes de l’interior que, sens dubte, escapen a la mirada aliena de qualsevol de nosaltres i donen lloc al projecte Sert-Miró.
La llum, la claredat i la puresa compositiva, el detall del concret en el general i un excel·lent coneixement tècnic i artístic de les seves obres són característiques d’aquest excepcional fotògraf pacient a la feina, meticulós, observador i honest, amb influències fotogràfiques de l’Escola de Düsseldorf, Gabriele Basílico i Josep Brangulí, així com d’altres artistes com Edward Hopper, Giorgio de Chirico, Wolfgang Tillmans o l’arquitecte Peter Zumthor.
Les 15 fotografies són un recorregut per l’estudi de Joan Miró fet a través de fragments. Captades amb una Sinar F2 de gran format (10 x 12), la càmera l’obliga a fer feina d’una determinada manera i li exigeix ser molt més precís a cada presa, la qual cosa també implica ser molt més conscient del que es fotografia. Hi ha una part de ritual quan s’ha de ficar davall la tela negra per a fotografiar, la qual cosa l’obliga a una concentració absoluta en alguna cosa concreta. És com si el temps s’aturàs i només després del revelatge del negatiu es materialitza la seva mirada fotogràfica.
Rif Spahni
Per voluntat pròpia i atret per la força creativa del taller de Son Boter, Rif Spahni va treballar el 2014 al projecte Son Boter. Fotografies, moltes de detalls i objectes insignificants però que en la mirada de fotògraf es convertien en captures instantànies de moments del passat on, en un instant fugaç, tornàvem a veure a Joan Miró fent feina al seu estudi.
Aquest treball va marcar la trajectòria d’un fotògraf una mica tímid, respectuós, somiador i extremadament mediterrani, amb referents al seu treball de fotògrafs com Edward Curtis, Fazal Sheikh i Hiroshi Sugimoto, que fuig de la immediatesa i que sol treballar amb càmera estenopeica o cambra fosca per a recuperar un ritme més pausat que l’obliga a pensar les imatges abans de la presa i ser més conscient de l’entorn que l’envolta.
Sense proposar-s’ho i sense saber-ho, la força tel·lúrica dels personatges que habiten les parets de Son Boter i l’atmosfera del lloc tornaven a la seva ment. Sabent que en els petits detalls es troba la grandesa de les coses, Rif ha tornat al lloc per a cercar-hi aquest detall, aquesta connexió amb el geni creador de Joan Miró a través d’empremtes i vestigis de les seves obres, aquesta vegada al terra del taller.
Les 17 fotografies són obres sobre l’oblit, sobre el record i sobre el temps passat. Una doble immersió: d’una banda, en un mar “mironià” on cerca experimentar el moment de creació de Joan Miró, de reflexió enfront de l’obra deixant degotar el pinzell, pensant com seguir, aquest instant que paralitza l’artista, el qual es deixa portar posteriorment per les seves emocions, sentiments i inquietuds, i, de l’altra, en les “marques” o “restes pictòriques” que són més que taques en terra, que aconsegueixen extraordinàriament i després de l’observació detinguda, revelar energies, moviments i temps de l’artista.