Actualitat

I els guardonats són! – Premis i Beques Pilar Juncosa 2024

Publicat el 13 novembre 2024

Un any més i, mostrant el compromís ferm de la Fundació i dels seus creadors Joan Miró i Pilar Juncosa amb els joves artistes, s'han atorgat els nous premis i beques 2024 per un valor de 46.000 €.

  • "Juana y Josefa". Hosca, 1965

Premi Biennal Pilar Juncosa d’Edició 2024

María Isabel Martínez Tudela

Barcelona, 1976

Projecte premiat amb 12.000€: Juana y Josefa

La sèrie Juana i Josefa és una exploració sobre el paper de la dona “silenciada” en contextos rurals durant les etapes de postguerra i dictadura a Espanya. Segons el codi moral imposat per Franco la dona en públic devia ser “virtuosa i modesta” i el vestit femení havia de ser reflex de aquesta dona. Institucions com el Patronat de Protecció a la Dona van exercir un ferri control sobre com una dona havia de mostrar-se a societat.

A través de sistemes d’intel·ligència artificial i de fotografia real de emplaçaments geogràfics es reinterpreta la figura femenina i se li dóna visibilitat. L’obra representa dues dones, ubicades a diferents localitats espanyoles durant aquests anys amb vestits sofisticats, elegants i extravagants molt allunyats de la dona
modesta donant lloc a imatges pròpies d’editorials de moda, que mai no van existir per així fer reflexionar sobre models de dominació patriarcals i donar veu a dones que van ser clau en el desenvolupament del país d’aquells anys.

  • Isabel Martínez Tudela

Breu biografia

Isabel Martínez / @IsabelitaVirtual

Directora Creativa que treballa a la intersecció entre art, tecnologia i comunicació. Amb una carrera que abasta agències de publicitat líders com Wunderman, DDB i Vostè, així com gegants tecnològics com Meta, ha col·laborat amb marques i organitzacions culturals de renom mundial, com Hermès, Apple, Dior o l’agència espacial NASA. El 2018, va ser reconeguda com a Webby Award Honoree per Millor Contingut en Art i Cultura, juntament amb el Metropolitan Museum i el LACMA. Ha estat l’única artista espanyola a projectar el seu treball a Times Square Midnight Moment, unint el seu nom al d’artistes com Andy Warhol, Björk o Sophie Calle.

Més informació


  • © Heinz Dieckmann. Eine Woche Miró. Porträt des Maler Joan Miró. ZDF, 1968

Beca Pilar Juncosa i Sotheby’s d’Investigació sobre Miró i el seu context artístico cultural

Guillem Aloy Bibiloni

Palma, 1981

Projecte premiat amb 8.000€: Son Abrines. La casa de Joan Miró i Pilar Juncosa,.

Son Abrines. La casa de Joan Miró i Pilar Juncosa, és una investigació exhaustiva que explora el període de 1954 a 1960. Aquest estudi va més enllà de la simple història d’una casa i descriu com Joan Miró i Pilar Juncosa van establir-se a Mallorca i van construir la seva residència.
La investigació utilitza fonts primàries inèdites d’arxius públics i privats, així com la reinterpretació de la documentació coneguda per oferir una anàlisi completa de l’arquitectura de Son Abrines. La proposta descriu la història del lloc, la manera de viure, els agents i arquitectes involucrats; l’interior, els mobles i les peces d’art que contenia. L’assaig escrit es teixeix amb la transformació de Mallorca a mitjans del segle XX per a reconstruir una casa que ja no existeix.

Més informació

  • Fotografia © Toni Verd

Breu biografia

Guillem Aloy Bibiloni

Arquitecte, investigador, docent i coordinador en el grau de Belles Arts ADEMA-UIB (2024-…). Prèviament ha sigut investigador i docent a la UPC-ETS Arquitectura Barcelona (2017-2023) i ha realitzat estades de recerca a l’ENSA Paris-Malaquais (2019) i a la Berliner Hochschule für Technik de Berlín (2019). Ha publicat articles en revistes especialitzades sobre Art, Cultura, Arquitectura, Teatre i Ciutat.

Contribueix regularment al discurs acadèmic com a docent visitant en nombroses institucions, com a l’Architectural Association Visiting School (2023), l’Aarhus School of Architecture (2021-2022), la Royal Danish Academy (2022), la Universitat Andrés Bello de Santiago de Xile (2022) i l’ENSA Paris-Malaquais (2022), entre d’altres. Va obtenir la llicenciatura en Arquitectura i ha defensat la seva tesi doctoral (octubre 2022) en el Departament de “Teoria i Història de l’Arquitectura i Tècniques de Comunicació” de la UPC-ETSAB sobre la relació entre el teatre, l’arquitectura i la ciutat de Palma (Excel·lent Cum Laude, Menció Internacional; reconegut amb el Premi d’Investigació Ciutat de Palma 2017 i la Beca de l’Institut d’Estudis Catalans 2018).

 


Beca Pilar Juncosa a un Projecte d’Educació Artística

Georgina Victoria Dezcallar Quadreny

(Palma de Mallorca, 1991)

Alberto Pérez Palos

(Barcelona, 1993)

Projecte premiat amb 6.000€: MiroLab: Exploració Creativa en Espai i Forma.

El projecte MiroLab: Exploració Creativa en Espai i Forma té com a finalitat la creació d’una escultura-mobiliari que funcioni com a obra d’art i espai de taller per a infants. Inspirada en les tècniques escultòriques de Joan Miró, la peça servirà per explorar possibilitats volumètriques i constructives mentre fomenta la creativitat, el treball en equip i l’aprenentatge entre els alumnes de primària d’una escola de Palma. Es realitzaran tres sessions de disseny i construcció mitjançant una metodologia participativa i artística. A més, es farà una sessió de presentació amb referents del sector art-educació per analitzar l’escultura-mobiliari i enfortir estratègies sobre el seu ús.

L’objectiu principal és combinar art contemporani amb pedagogia, ressaltant la sinergia entre aquestes dues àrees i explorant les seves implicacions. El projecte busca ampliar la comprensió sobre com l’art pot enriquir l’educació i viceversa, promovent la reflexió sobre possibles aplicacions futures d’aquesta fusió en el camp educatiu.

Els artistes diuen ….. Ens motiva construir ponts entre l’educació i les arts, creant espais on la imaginació i la creativitat dels infants puguin florir. Per això ens presetem a convocatòria de la Beca Pilar Juncosa per a un Projecte d’Educació Artística, amb el projecte MiroLab: Exploració Creativa en Espai i Forma. Ens fa molta il·lusió que aquest projecte ens ofereixi l’oportunitat de fusionar els nostres talents i treballar conjuntament en aquesta iniciativa.

4 Beques de formació per a participar als Cursos dels Tallers d’Obra Gràfica de Joan Miró

Cada beca dotada amb 2.000€. En aquesta edició, les beques s’han atorgat a:

  1. Caterina De Nisco / Parma (Itàlia), 1991
  2. Nerea Sanz Ferrer / Madrid, 1992
  3. Felipe Carrión Penagos / Bogotà, 1994
  4. Eva Miquel Tortosa / Barcelona, 1970

© Fotografia Casa de Velázquez

2 Beques de residència a la Casa de Velázquez de Madrid

Cada beca està dotada amb 4.000 € per a cobrir les despeses de viatge, manteniment, etc.

Abel Jaramillo Arébalo

Medina de las Torres, Badajoz, 1993

Pel seu projecte: “Diferentemente rojos, dos geranios”.

El projecte aborda una idea d’herència horitzontal, de transmissió de sabers travessats per l’oralitat i fer manualment. Una herència que se situa al rovell dels dits, a la punta de la llengua; que es va dipositant a la superfície d’un moble de fusta, sobre una lleixa de marbre, a qualsevol test del jardí. Allò que s’hereta del comptar i del fer, que va de la boca a les mans. Un relat horitzontal, que s’expandeix arran de terra a través d’una vídeo instal·lació com a assaig audiovisual que barreja temps i relats.

Irma Álvarez-Laviada García

Gijón-Asturies, 1978

Pel seu projecte: Circunstancias materiales”.

Projecte de recerca teoricopràctica al voltant de l’ús de nous materials vinculats al disseny i l’arquitectura i la seva aplicació a l’àmbit de les arts plàstiques i visuals a partir de l’arquitectura racionalista que es formalitzarà mitjançant escultura, pintura i instal·lació.


The Slade School of Fine Art, Londres

Beca de residència i participació a The Slade School of Fine Art, University College, Londres

Dotada amb 4.000 € per a cobrir les despeses de viatge, allotjament, etc., a Londres.

Alán Carrasco González

Burgos, 1986

Pel seu projecte: Fierce Fumes

El projecte Fierce Fumes investiga mitjançant la revisió de fonts històriques (gràfics, documents, notícies i fotografies) l’episodi de contaminació ambiental que es va produir l’any 1952 a Londres conegut com The Great Fog. Mitjançant l’ús de diverses tècniques d’impressió que utilitzen el carbó vegetal com a element de connexió, com ara l’ús de tintes negres de carbó, carbons de dibuix, còpies fotogràfiques de carboni i la fabricació artesanal de pigments per a la serigrafia a partir de carbó vegetal en pols, es pretén construir una imatge visual. genealogia que connecta The Great Fog amb una història compartida europea de l’economia extractivista del carbó. La Gran Boira serveix, alhora, com a metàfora veladora d’allò que, dins dels grans relats històrics, no ens permet veure el quadre sencer.

 

 

* * *