“Miró & Jorn”. La Fundació col·labora amb 7 tapissos de Joan Miró
La Fundació Miró Mallorca col·labora amb el préstec de 7 tapissos de Le Lézard aux plumes d’or de Joan Miró i Josep Royo per a l’exposició “Miró & Jorn”, que es va inaugurar el 6 de febrer i que romandrà oberta fins al 29 d’agost de 2021 al Museum Jorn de Dinamarca.
Els tapissos i els sobreteixims de Joan Miró neixen de la seva idea “d’escapar de la pintura-pintura, explorar altres mitjans d’expressió, desxifrar terres desconegudes”. En aquesta aventura l’acompanya sempre un home, Josep Royo, que amb la seva fogositat i mestria permeté a Joan Miró llançar-se dins aquest nou àmbit de creació.
El Museum Jorn està situat a Silkeborg, Dinamarca, al costat del riu Gudenåen. Va ser fundat per Asger Jorn, un dels artistes danesos més importants del segle XX, cofundador del moviment CoBrA i Internacional Situacionista. Conté les col·leccions d’art modern que va formar el mateix Jorn, des de principis de la dècada dels cinquanta fins a la seva mort, el 1973, i inclou tant obra seva com d’altres artistes danesos i internacionals. L’edifici actual del museu va ser dissenyat per l’arquitecte Niels Frithiof Truelsen el 1982, amb una addició d’espai expositiu el 1998, inspirant-se en l’estudi de Constantin Brancusi davant del Centre Pompidou a París, i concebut a partir de la interacció entre l’arquitectura i el parc que l’envolta.
L’exposició “Miró & Jorn”, produïda en col·laboració amb Successió Miró, explora la connexió entre Joan Miró i Asger Jorn, creant diàlegs directes entre obres dels dos artistes. L’exposició examina tres aspectes d’aquesta relació: 1. Miró com a model a seguir; 2. Experiments i temptatives d’explotar les possibilitats de la pintura; 3. Implicació del públic en l’art modern. L’any 1936, un jove Asger Jorn viatja a París a estudiar amb Fernand Léger, on entra en contacte amb l’obra de Joan Miró, tal com revelen una sèrie d’obres realitzades entre 1936 i 1939, així com els quaderns de dibuixos d’aquells anys. Aquesta connexió es recupera als seixanta i setanta en l’evolució cap a una experimentació pròxima a l’Expressionisme Abstracte i el qüestionament dels límits de la pintura. Ambdós artistes també comparteixen l’arrelament a la seva terra d’origen i l’interès per a arribar a un gran nombre de persones. Els set tapissos de Le Lézard aux plumes d’or s’exposaran en paral·lel al gran tapís The long journey (1959-1960) d’Asger Jorn.