Tercera i darrera aturada de les obres de Miró al Japó
L’exposició “Joan Miró i el Japó” arriba a la seva tercera i darrera aturada al país del sol naixent
Des del passat mes de febrer les 27 obres del fons de la Col·lecció de la Fundació Pilar i Joan Miró a Mallorca, que s’han deixat en préstec a diferents museus del Japó, arriben ara a la seva tercera i darrera aturada. Concretament les 27 obres, entre pintures, objectes i documents diversos, s’exposen des d’avui (15 de juliol) i fins el 4 de setembre al Toyama Prefectural Museum of Art and Design.
L’exposició “Miró and Japan” ha passat durant aquests darrers mesos per Tòquio (The Bunkamura Museum of Art, Tokyo /11.02.2022 – 17.04.2022) i també per la ciutat de Nagoya (Aichi Prefectural Museum of Art and Design / 29.04.2022 – 03.07.2022). Tot i això ara és la primera vegada que les institucions nipones han pogut comptar amb representació espanyola. El director de la Fundació, Francisco Copado, ha viatjat aquest dies fins al Japó per a participar en els actes institucionals i la inauguració d’aquesta mostra a la darrera seu del museu de Toyama.
El Toyama Prefectural Museum of Art and Design està ubicat al Parc de Fugan Unga Kansui, al nord de l’estació de Toyama, en un nou edifici que es va inaugurar el 2017 amb vistes a la serralada de Tateyama des de la seva coberta accessible. Alberga una de les col·leccions d’art més importants del segle XX al Japó, que inclou obres de Picasso, Chagall, Miró, Duchamp, Pollock, Jasper Johns, Andy Warhol i Francis Bacon. Des de la seva inauguració prop de 3 milions de persones ja han visitat aquest nou espai cultural i artístic de la ciutat (dades de juny del 2021).
L’any 2022 marca el 90 aniversari de la primera vegada en què es va mostrar l’obra de Joan Miró al Japó, Paris-Tokyo Emerging Art Exhibition, principi d’una llarga relació i admiració mútua entre l’artista i la cultura nipona. Va ser precisament al Japó on Shuzo Takiguchi va publicar la primera monografia de Miró l’any 1940. L’artista havia sentit afinitat per la cultura oriental des de la seva joventut, connexió que es va reafirmar en les seves visites al Japó el 1966 i 1969, traslladant definitivament aquesta influència a la seva obra.