Impartit per
- Ana Felipe Royo
Nom del taller
- T3. Ceràmica. Porcellana per a propostes artístiques
Dates
- Del 27 de juliol a l’1 d’agost 2020
Horari
- De dilluns a divendres de 10 a 14 h i de 16 a 19 h, dissabte de 10 a 14 h
Nombre d'alumnes
- 12
Preu del taller
- 225 €
Inscripcions
- A través del formulari online
T3. Ceràmica. Porcellana per a propostes artístiques (COMPLET)
Dirigit per Ana Felipe Royo, del 27 de juliol a l’1 d’agost de 2020 (COMPLET)
La porcellana és un material ceràmic d’alta temperatura molt blanc, dur i translúcid, i molt apreciat, que apareix a la Xina en l’època de la dinastia Shui (581-617). No serà fins al segle XIV quan es realitzin les primeres importacions de porcellana xinesa a Europa. La seva fórmula d’elaboració era secreta. A Europa es varen efectuar nombrosos intents per a obtenir quelcom de semblant, però no es va aconseguir fins al s. XVIII a Alemanya, on es feren les primeres porcellanes dures similars a les orientals.
Des d’aleshores es va estendre als centres productors de ceràmica europea. A partir d’aquestes dates es tenen coneixements abundants sobre aquesta tècnica, encara que durant molt de temps la producció va quedar relegada a l’aspecte industrial. Tan sols fa unes poques dècades que els artistes i ceramistes artesanals han pogut accedir a aquestes pastes i tècniques, ja que durant molt de temps prevalien els secretismes professionals.
Objectius
En l’actualitat podem disposar d’una àmplia varietat de pastes,
materials i forns preparats per a la realització de porcellanes artístiques.
Aquest curs s’ofereix a artistes plàstics i ceramistes tant professionals com aficionats que vulguin endinsar-se en l’apassionant món de la porcellana amb un enfocament artístic. Ens acostarem al coneixement bàsic dels materials i a un sistema de treball aplicable tant als tallers propis com a escoles.
Aquest taller vol acostar el tractament i les possibilitats de la porcellana perquè qualsevol ho pugui entendre. Donar a conèixer els avantatges i les limitacions d’aquest material, per posteriorment abordar de manera personal els projectes sense decepcions.
Programa i continguts
- Introducció general a les pastes ceràmiques i la porcellana. Composició. Característiques d’utilització, manipulació i assecatge. Temperatures, atmosfera i corbes de cocció.
- Formes i dissenys adequats per a treballar la porcellana. Piroplasticitat; deformació tèrmica de la porcellana; control i possibilitats d’aprofitament artístic.
- Tècniques de realització amb porcellanes; manual, motlos, torn, planxes, per pressió, colades, porcellanes de paper, esponjament, absorcions, peces per a miniatura i joieria, unions, repassades…
- Tècniques decoratives per a la porcellana: coloració de la pasta, incrustacions, neriage o tècnica d’àgata, tècnica de camafeu, calats, veladures, engalbes, pintada en monococció i bicocció. Vidrats i engalbes per a porcellana.
- Mètodes de treball i experimentació. Elements que intervenen en els resultats finals de les peces de porcellana.
- Cocció: tipus de forns, maneig i combustibles, càrrega, atmosfera del forn, corbes de cocció, refredament. Seguretat i riscs al treball i durant la manipulació de la fornada.Comentaris, anàlisis i conclusions del curs.
Ana Felipe Royo. Madrid, 1965
Artista plàstica titulada en l’especialitat de Ceràmica per l’Escola d’Art i Superior de Disseny de València, on es va formar amb Enric Mestre. Posseeix una àmplia formació en altres activitats plàstiques relacionades com volum, pintura, fotografia i gravat. Aquesta formació artística l’adquireix ja de manera primerenca en estudis particulars de pintura a Saragossa, a l’Escola d’Arts de Saragossa i més tard a València, on es trasllada per a realitzar l’especialitat de ceràmica. Acaba els estudis a València, assisteix al seminari amb David Leach i obté una beca per als seminaris d’estudis ceràmics a Sargadelos, la fàbrica de porcellanes (Lugo) on col·labora en un projecte amb Arcadio Blasco, i a Biscaia del 1990 al 1999.
Ha participat a nombroses exposicions col·lectives i individuals, tant a l’àmbit nacional com l’internacional (França, Alemanya, Suïssa, Itàlia, el Marroc, Colòmbia, els Estats Units, el Japó). Sense mostrar interès per la participació en concursos des de fa més de 30 anys, alterna el treball personal i creatiu al seu taller amb activitats de recerca i docents, ha estat professora, entre altres centres, a l’Associació Professional d’Artistes Antxesaleak (Biscaia); l’Associació Professional de Ceramistes de Cantàbria; els Tallers de la Fundació Pilar i Joan Miró a Mallorca; la Universitat de Tolima (Colòmbia); el Taller Escola de Ceràmica de la Diputació Provincial de Saragossa, a Muel, on imparteix nombrosos cursos i crea la Biblioteca de Mostres i Cobertes Ceràmiques; l’Escola Superior de Disseny i Art de Saragossa; el màster en Ceràmica: Art i Funció del Departament d’Escultura de la Facultat de Belles Arts de la Universitat del País Basc; l’Escola de Ceràmica de la Bisbal (Girona); l’Escola Municipal de Ceràmica de Marratxí (Mallorca), i el Centre Cultural i Viver d’Artistes Undermount a Igueldo (Sant Sebastià).
Va treballar com a cap de taller i professora al Taller de Gravat Antonio Saura de la Fundació Goya-Fuendetodos, i realitza didàctiques “pas a pas”, fotografia i disseny per a editorials nacionals i internacionals com RBA, Altaya, Orbis, Planeta de Agostini, Collector, etc.
L’esperit investigador i docent d’Ana Felipe l’ha duita a fer treballs de recuperació d’algunes tècniques decoratives ceràmiques i investigar sobre les possibilitats i l’aplicació a la plàstica actual de tècniques com el reflex metàl·lic i vidrats de rajoles de tradició àrab, la cocció de rakú, la decoració a pinzell i els mètodes de formulació i estudi d’altres vidrats ceràmics, així com l’aprofitament de matèries primeres locals per a la formulació de pastes i vidriats.
Més informació: Ana Felipe Royo